Rotterdamse haven zet druk op aanzegtermijn: wat betekent dit voor jouw planning?



De Rotterdamse haven is constant in beweging.

Op het moment dat ik contact heb met Hassan zit hij al een uur te wachten in zijn vrachtwagen. Hij vertelt mij dat hij net buiten de terminal geparkeerd is. Hij wacht op een seintje dat de container klaarstaat. De rit werd vanochtend pas aangemeld. Dit is veel te laat om goed te plannen, maar dat is tegenwoordig normaal. Sinds de aanzegtermijnen in de Rotterdamse haven zijn ingekort, leeft hij van minuut tot minuut.

“Als ik onderweg een file heb, is het al mis,” zegt hij. “En dan krijg ik de schuld, terwijl ik gewoon mijn werk probeer te doen.”

De Rotterdamse haven is constant in beweging. Uit het artikel van het Nieuwsblad transport “aanzegtermijn  Rotterdamse haven gaat van 72 naar 24 uur” blijkt ook heel duidelijk dat de douane per 1 januari 2026 transportbedrijven in de Rotterdamse haven korter gaat informeren over zeecontainers die een extra scan check moeten hebben. De gedacht hierachter is dat het op deze manier steeds ingewikkelder wordt om drugs ongezien de Rotterdamse haven binnen te smokkelen. De Douane, politie en terminals werken samen om uithalers te weren en drugscriminaliteit te bestrijden. Uit het Programma Weerbare Haven terminals is een meerjarenplan in het leven geroepen om de strijd tegen ondermijning in de maritieme keten aan te gaan. Op dit moment geeft de douane 72 uur aanzegtijd door zodat de logistieke sector hier haar planning op kan richten. Het nadeel hiervan is dat misdaadorganisatie relatief gezien, meer tijd hebben om hun smokkelwaar uit de container te halen.[1]

Uit het artikel van het Nieuwsblad Transport “Aanzegtermijn Rotterdamse haven gaat van 72 naar 24 uur” blijkt ook heel duidelijk dat de Douane met deze maatregel hoopt drugscriminaliteit beter te bestrijden.[2] Tegelijkertijd maken expediteurs en verladers zich zorgen over de logistieke gevolgen. Minder voorbereidingstijd betekent meer druk op de planning, vooral voor kleinere transportorganisaties.

Een noodzakelijke operatie, die steeds meer invloed heeft op de dagelijkse praktijk van onze transporteurs. Want hoe korter de aanzegtermijn, hoe minder ruimte er is voor voorbereiding, controle en rust. In de Stand-van-zakenbrief Douane 2024 benadrukt staatssecretaris Aukje de Vries dat de Douane haar rol in de logistieke keten wil versterken, mede vanwege de toenemende urgentie rond ondermijnende criminaliteit en uithalers. Deze versterking is noodzakelijk, maar raakt ook de dagelijkse praktijk van transporteurs. Ritten worden steeds vaker pas op het laatste moment aangemeld, waardoor de planning onder druk komt te staan. Vooral kleinere vervoersorganisaties hebben moeite om flexibel te blijven en tegelijkertijd kwaliteit en veiligheid te waarborgen.[3]

 

Hassan weet dat hij een cruciale schakel is. Hij vervoert containers die miljoenen waard zijn, door een infrastructuur die draait op precisie en vertrouwen. Maar dat vertrouwen begint te wankelen. “Je wilt alert zijn op rare dingen,” zegt hij, “maar als je alleen maar aan het haasten bent, zie je niks meer.”

Hij herinnert zich een rit van vorige week. Een container met afwijkende papieren, een chauffeur die net nieuw was, een terminalmedewerker die geen tijd had voor uitleg. Alles moest snel. Niemand keek echt. “We zijn geen robots,” zegt Hassan. “Geef ons tijd, dan leveren we kwaliteit.”  Tijdens ons telefoongesprek hoor ik in de cabine zacht de radio. Buiten schuiven kranen, loeien motoren, fluiten schepen. De haven leeft. Maar Hassan mist iets: ruimte. Ruimte om zijn werk goed te doen, om verdachte situaties te melden, om samen te werken aan veiligheid zonder zelf kopje onder te gaan.

Daarom is een goed Transport Management Systeem (TMS) geen luxe, maar bittere noodzaak. Een TMS dat realtime inzicht biedt in ritten, aanzegtermijnen en terminalstatussen, stelt transporteurs in staat om snel te schakelen zonder de controle te verliezen. Het is de digitale tegenhanger van vakmanschap: overzicht, rust en ruimte om te handelen.

De aanpak van ondermijning vraagt om samenwerking, vertrouwen en vakmanschap. Maar dat begint bij de mensen die elke dag de haven in rijden, met containers vol verantwoordelijkheid.

 

[1] Douane Nederland. (z.d.). Programma Weerbare Haven Terminals in strijd tegen ondermijning. Over de Douane. https://www.overdedouane.nl/werk-douane/samenwerkingspartners/samenwerkingsverbanden/weerbare-havens-pps

[2] NT. (2025, 18 oktober). Aanzegtermijn Rotterdamse haven gaat van 72 naar 24 uur. https://www.nt.nl/achtergrond/2025/10/18/aanzegtermijn-rotterdamse-haven-gaat-van-72-naar-24-uur/

[3] Ministerie van Financiën. (2024, 24 juni). Stand-van-zakenbrief Douane 2024. Over de Douane https://www.overdedouane.nl/documenten/2024/6/24/stand-van-zakenbrief-douane-2024